Wednesday 30 July 2014

Švédské postřehy II.

Už jsou to skoro 3 týdny, co si tady sama hospodařím, takže přináším několik dalších postřehů, které jsem za tu dobu nasbírala:

Kamarádi

Najít tady kamarády je taková mission impossible, protože se tady všichni baví s lidmi, které znají od malička a do jejich kruhu se prostě nedostanete, pokud vás tam někdo z nich nepozve, což se nestává, pokud nejste něčí nová holka nebo někdo hodně blízký.
Všichni jsou sice milí, vždycky pozdraví a usmějí se, ale že by se s vámi dali do řeči jen tak, to se tady nestává. Jak se tady teda člověk s někým seznámí? Pokud nejste iniciativní, tak to tady rovnou můžete zabalit, protože Švédi se jednoduše sami od sebe neseznamují, takže od nich žádný impuls nečekejte. K seznámení je tady potřeba vaše iniciativita a musíte se sakra snažit, pokud tady nechcete tvrdnout sami.
Tady je několik způsobů, jak zvýšit své šance na seznámení:

1) Sport, hobby, společnenství lidí se stejným zájmem
Když jste ve společenství lidí jako je např. škola, práce, sportovní nebo jakýkoli jiný kroužek, můžete se bez obav bavit s kýmkoli, protože tato společenství se považují za místo, kde jsou všichni ze stejného důvodu a kvůli stejným zájmům, takže jste všichni vlastně "kámoši".


2) Party, koncerty, veřejné události
Švédi na takovéto akce chodí většinou jenom se svými kamarády, takže se moc seznamovat nechtějí. Proto budete muset počkat, až se všichni opijou a to pak s vámi začnou komunikovat sami :D Ozbrojte se však trpělivostí a připravte se na to, že potom, co vystřízliví, nebudou už tak komunikativní a nebo si na vás, v horším případě, nebudou pamatovat.


3) Badoo :D
Asi nejjednodušší způsob seznámení, zato však narazíte na tolik individuí, že už se ani seznamovat chtít nebudete :D


Nezvyklé jídlo

Markantní rozdíl oproti Česku to sice není, ale našla jsem několik typických švédských věcí, které jsem si tady oblíbila:

1) Varma koppen
Ovocná instantní polévka, která mi hrozně připomíná čaj od babičky a vůbec jsem nevěděla, že něco takového existuje. Znáte to?


2) Všechno v obalu na zubní pastu :D
Nejčastěji je to sýr, kaviár nebo rybí pasta, ale Švédi to těch tub cpou snad všechno, takže bych se nedivila, kdyby tam měli tekuté marshmallowny nebo tak něco :D


3) Knäckebröd
Není to žádná novinka, ale mají tady všechny druhy i tvary a já je jím vždycky na svačinu, když se mi nechce nic připravovat. Jenom na to máznete sýr/máslo/rybí pastu/cokoliv + přikusujete rajče/okurku/papriku/cokoliv a je vám fajn :)


Mám druhou práci!

O víkendech budu mít práci u jedné staré paní, která bydlí ve Verbergu (asi 40 km na sever od Falkenbergu) a budu jí pomáhat v domácnosti a venčit pejsana, juchjuch :)

 

A co vy? Máte nějakou brigádu nebo se někam chystáte? Napište mi to!

18 comments:

  1. skvelý post :)

    http://lifebyteenboy.blogspot.sk/

    ReplyDelete
  2. Já se též chystám do Švédska, studovat. Doufala jsem, že bychom třeba mohly být kousek od sebe, ale bohužel budu v Malmo, tak nějaké moje vysněné srazíkování odpadá :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. A kdy tady nastupuješ? Malmö máš super, já se tam asi pojedu v srpnu podívat, nebudeš tam už?

      Delete
    2. Semestr začíná 1. září, já se tam dopravím 20. srpna, protože mi 25. začíná orientation week.

      Delete
    3. Tak to se bohužel mineme :( Ale i tak to máš nejvíc super! Já se tady musím co nejdřív zase vrátit, protože se mi tu moc líbí a nechci odjet :D Tak hodně štěstí a už se těším na tvoje články! :)

      Delete
  3. Hej to je dobreeee! Nejvic ze vseho me zabila fotka Waiting for the bus like a Swede :D :D

    ReplyDelete
  4. Já doporučuji i Couchsurfing meetingy na seznámení s novými lidma- pokud něco takového u vás ve městě máte :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Joo, přesně to jsem udělala a už jsem narazila na několik super lidí, takže díky moc za tip! :)

      Delete
  5. to by mě trochu štvalo s těi kamarády jak píšeš...jsem zvyklá na Španělsko a Anglii kde jsou všichni tak spontální a přátelský....:D ale zase nadruhou stranu to tam musí být pěkné....Tak ať se ti tam líbí jo ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak s kamarády už to je naštěstí v pohodě, našla jsem jich několik přes Couchsurfing a taky se náhodně seznámila na jedné veřejné akci/koncertě, takže krize je už zažehnána :D A děkuju, já to tady miluju a děsí mě, jak rychle to tu utíká a ani za nic se mi nechce domů :D

      Delete
  6. Díky moc všem za komentáře! :)

    ReplyDelete
  7. Pobavila jsem se zase jednou :D Zrovna jsem si totiž vzpomněla, že jsem už 2 měsíce na tvém super blogu nebyla a zjistila jsem, že jsi zrovna taky ve Švédsku. Díky za kulinářské tipy, ovocnou polévku možná i vyzkouším :D
    K1

    ReplyDelete
  8. Tak to by mě ani nenapadlo že budou švédi takový

    ReplyDelete
    Replies
    1. No na začátku je to s nima těžké, ale jinak jsou skvělí! Už jsem si tady našla 4 super kámoše přes Couchsurfing a teď s nima chodím ven každý den a jsou fakt moc milí a nemůžu na ně říct křivého slova, takže ač na ně tenhle článek asi vrhá špatné světlo, tak jsou to moc milí lidé, jenom je těžší se mezi ně dostat ;)

      Delete
  9. Zvu tě na mou giveaway: http://talktomymoustache.blogspot.cz/2014/08/tights-giveaway.html :)

    ReplyDelete